Safewards ger tillit och trygghet för patienter och personal

Ett nytt förhållningssätt mellan patienter och personal med fokus på ett tillitsfullt och respektfullt tilltal, hoppfulla meddelanden från patienter som skrivs ut, och ett ökat fokus på det positiva – det är kärnan i modellen Safewards som sedan förra året är en del av vardagen på BUP Stockholms heldygnsvårdsavdelning 1.

Safewards är en brittiskt program som används inom delar av psykiatrin. Programmet syftar till att förebygga hot och våld och att skapa trygga och lugna psykiatriska avdelningar. Heldygnsvårdsavdelning 1 är först inom BUP Stockholms heldygnsvård att börja arbeta enligt Safewards.

Mahin Daraiee är enhetschef för heldygnsvårdsavdelning 1 där hon tillsammans med en arbetsgrupp arbetar med att stegvis införa Safewards, som består av tio insatser och är uppdelat i tre områden:

1) den sociala gemenskapen
2) hur personal pratar med och om patienter
3) hur personal stödjer patienter vid svåra känslor och situationer.

– Man kan anpassa införandet av Safewards efter avdelningens specifika behov. Hos oss är vi klara med det första steget, ”den sociala gemenskapen”, som omfattar ”gemensamma förväntningar”, ”lära känna varandra”, ”utskrivningshälsningar” och ”gemensamt stödmöte”.

Mahin förklarar att de kommer att införa fler delar av Safewards stegvis, men att tempot inte ska kännas stressigt utan göras på ett planerat sätt och med eftertanke.

Vilma Åberg är undersköterska och en av de personer som ingår i arbetsgruppen. Hon berättar vad det första steget konkret kan innebära.

– Vi började med att prata om vilka förväntningar vi har på bemötande mellan oss i personalgruppen. Sedan frågade vi våra patienter om deras förväntningar på bemötande och på vården. Utifrån dessa samlade synpunkter skapade vi sedan en gemensam grund och ett förhållningssätt kring bemötandet mellan patienter och personal, vårdnadshavare och personal, och mellan patienter och deras medpatienter.

Ett mjukare tilltal

Maria Bisset är också undersköterska och tillhör nattpersonalen.

– Det handlar om att alla ska visa respekt för varandra. Framför allt handlar det om att rent språkligt hitta en mjukare ton och undvika formuleringar som ”det är förbjudet att …” och i stället skriva ”här hjälps vi åt för att …”. Den förändrade tonen och tilltalet bidrar till en mer behaglig och tillitsfull atmosfär.

Den andra delen i det första steget handlar om att personal och patienter ska lära känna varandra och undvika upplevelser som ”vi och dom”. Mahin berättar att de har arbetat med att minska distansen mellan personal och patienter.

– Vi har tagit bilder av personalgruppen, och under varje bild berättar vi om något personligt intresse för att visa vilka vi är bakom yrkesrollen. Det ger patienten möjlighet att lära känna personalen och känna sig inbjuden till att fråga mer. Till exempel – om en patient är intresserad av volleyboll eller schack kan hen komma till personen som har skrivit att den har något av dessa intressen.

Minskad distans och mer inbjudande stämning

Greppet att personalen berättar om sig själva syftar till att minska distansen och skapa en mer inbjudande stämning.

Mahin berättar att det blir ett sätt för patienterna att hitta ingångar till samtal med personalen, och att det blir mer avslappnat om man lär känna varandra på en mer personlig nivå.

– Vi hoppas att det leder till att ingen ska behöva känna sig i ”underläge” som patient inom heldygnsvården.

En naturlig rutin för patienter, närstående och personal att träffas är genom ett ”gemensamt stödmöte” som är ett återkommande inslag på avdelningen.

– För oss innebär det att personal och patienter bakar på måndagar och sedan bjuder på bakverken på tisdagar, då vi ses tillsammans med patienter och anhöriga. Vi inleder det gemensamma mötet med en övning i mindfulness. Vi informerar om vad som är på gång på avdelningen och uppmuntrar dem som vill att dela med sig av positiva reflektioner och upplevelser. Allt för att lägga grunden till en trevlig och positiv atmosfär. Här får patienterna också möjlighet att ställa frågor.

Ett träd med utskrivningshälsningar

Den tredje delen i det första steget är så kallade ”utskrivningshälsningar”– positiva och hoppfulla hälsningar som lämnas från patienter som skrivs ut till inneliggande och nya patienter.

– Vi har skapat ett ”träd” där patienter som skrivs ut kan skriva ett anonymt meddelande för att stötta och ge hopp. Till exempel kan det stå ”Allt kommer att bli bättre” och liknande hoppfulla och tröstande budskap. En del patienter hittar hopp i tanken på vad de kan skriva när de lämnar avdelningen. Just dessa möjligheter till utskrivningsmeddelanden används flitigt.

Mahin förklarar att det handlar om att skapa en atmosfär på avdelningen, där patienterna känner sig sedda på ett respektfullt sätt.

– Vi, patienten och närstående ska ha samma mål, och vi försöker att ha ett gemensamt respektfullt förhållningssätt som även kan avdramatisera svåra situationer. När vi pratar om en patient med kollegor, eller under ronder, ska vi också lyfta vad som är positivt och inte bara fokusera på det problematiska. Just fokuset på att lyfta det positiva även när problematiken är svår gör att vi som personal kan få ett nytt och bredare perspektiv och en mer nyanserad bild. Genom de patientforum som BUP:s brukarinflytandesamordnare, har varje vecka, har jag också noterat mer positiv återkoppling från vårdnadshavarna efter att vi infört Safewards.

Läs om vårt arbete med delaktighet och våra patientlöften

Läs mer om Safewards

Safewards webbplats
Artikel i tidningen Sunt arbetsliv

Träd med utskrivningshälsningar

På bilden: Trädet med utskrivningshälsningar
Foto: BUP Stockholm

Bild på "gemensamma förväntningar"

På bilden: Nedskrivna riktlinjer kring ett gemensamt förhållningssätt på avdelningen
Foto: BUP Stockholm