Synpunkter och klagomål

Du har rätt att få en god vård och bli bra bemött. Om du tycker att något i vården blev fel eller inte var bra är du välkommen att lämna synpunkter eller klagomål.

Du kan när som helst lämna synpunkter på vården du har fått hos oss. Vi vill gärna veta vad du som patient eller närstående tycker om den vård vi ger. Det hjälper oss att förbättra våra rutiner och metoder.

Så här gör du

Kontakta mottagningen

Kontakta i första hand den mottagning som det gäller. De kan bäst svara på dina frågor och klagomål – och om det behövs vidta åtgärder för att det inte ska hända igen.

Du kan börja med att kontakta personalen som behandlade dig eller chefen för enheten.

Du kan lämna dina synpunkter muntligt eller skriftligt. Det går också att lämna synpunkter digitalt via 1177 och e-tjänsten ”Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare”.

Lämna synpunkter via 1177

  • Logga in med e-legitimation på 1177.
  • Välj ”Alla övriga tjänster”.
  • Välj ”Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare”.

Patientvägledare

Du kan även vända dig med dina synpunkter eller klagomål till patientvägledaren i Stockholms läns sjukvårdsområde. Skicka ett brev till adressen: Stockholms läns sjukvårdsområde, Patientvägledare, Box 45436, 104 31 Stockholm. Eller ring till patientvägledaren på telefonnummer 08-123 400 40.

Patientnämnden i Stockholm

Patientnämnden är en opartisk instans som finns i alla regioner och fungerar som en länk mellan dig och vården. De har tystnadsplikt och du kan framföra dina synpunkter eller rådgöra med en handläggare hos dem. Läs mer på Region Stockholms webbplats

Inspektionen för vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, kontrollerar att brister och missförhållanden i vården avhjälps. Ivo lämnar också råd, ger vägledning och förmedlar kunskap. Läs mer på deras webbplats

Senast ändrad 2024-11-06